Γνωρίζετε ότι πρέπει να αλλάζετε λάδια αυτοκινήτου κάποια στιγμή, αλλά πόσο συχνά; Η απάντηση μπορεί να προκαλέσει σύγχυση γιατί ποικίλλει ανάλογα με τις συνθήκες οδήγησης και τις οδηγικές συνήθειες. Ας το απλοποιήσουμε.
Τα συντηρητικά διαστήματα αλλαγής λαδιών ήταν 3.000 μίλια, πριν από σημαντικές βελτιώσεις στα συστήματα καυσίμου, στα υλικά του κινητήρα, στις μεθόδους κατασκευής και στη χημεία του λαδιού. Σήμερα, οι σύγχρονοι κινητήρες εκτείνονται σε 7.500 ή και περισσότερα από 10.000 μίλια όταν οδηγούνται κανονικά. Ποια είναι λοιπόν η σωστή απάντηση;
Όταν το αυτοκίνητό σας είναι υπό εγγύηση
Όταν το όχημα είναι καινούργιο, η απάντηση είναι απλή: Εάν δεν θέλετε να ακυρώσετε την εγγύηση του συστήματος μετάδοσης κίνησης, ακολουθήστε τις συστάσεις για τον τύπο λαδιού, τα χιλιόμετρα και το χρονοδιάγραμμα στο εγχειρίδιο κατόχου σας. (Χάσατε το εγχειρίδιο κατόχου; Το πιθανότερο είναι ότι μπορείτε να το βρείτε στο διαδίκτυο.) Στις περισσότερες περιπτώσεις, θα μεταφέρετε το αυτοκίνητό σας στον αντιπρόσωπο για τις απαραίτητες επιθεωρήσεις και συντήρηση και η αλλαγή λαδιού θα είναι μέρος αυτού του σχήματος.
Ορισμένα νεότερα οχήματα διαθέτουν ενσωματωμένη οθόνη παρακολούθησης ζωής λαδιού. Αυτή η εφαρμογή χρησιμοποιεί έναν αλγόριθμο, αισθητήρες και λογισμικό που παρακολουθεί τη θερμοκρασία οδήγησης, την ψυχρή εκκίνηση, τις ώρες οδήγησης, τις ώρες αδράνειας και τις στροφές του κινητήρα. Χρησιμοποιεί αυτά τα δεδομένα για να υπολογίσει την κατάσταση του λαδιού και τα διαστήματα αντικατάστασης για να διατηρήσει την εγγύηση. Να θυμάστε ότι η οθόνη λαδιού είναι βαθμονομημένη σύμφωνα με τον τύπο λαδιού που συνιστάται στο εγχειρίδιο χρήσης. Ο πίνακας οργάνων εμφανίζει ειδοποιήσεις συντήρησης. Σε ορισμένα συστήματα, μία από τις οθόνες πληροφοριών του ταμπλό θα δείχνει την υπολειπόμενη διάρκεια ζωής του λαδιού ως ποσοστό. Αυτό είναι πολύ διαφορετικό από την κόκκινη προειδοποιητική λυχνία πίεσης λαδιού που ανάβει κατά την εκκίνηση του κινητήρα. Αν είναι αναμμένο κατά την οδήγηση ή το ρελαντί, σημαίνει ότι δεν έχετε λάδια ή έχετε πολύ σοβαρό πρόβλημα με τον κινητήρα. Ώρα να παρκάρετε και να αφαιρέσετε το κλειδί.
Όταν το όχημά σας είναι εκτός εγγύησης
Όταν δεν καλύπτεστε από την εγγύηση του κατασκευαστή, ο καθορισμός των διαστημάτων αλλαγής απαιτεί κοινή λογική και καλή κρίση, εκτός εάν το όχημά σας είναι εξοπλισμένο με την προαναφερθείσα οθόνη ζωής λαδιού. Υπάρχουν συχνά διαφορετικές συστάσεις για κανονική και βαριά οδήγηση. Τα διαστήματα ποικίλλουν πολύ ανάλογα με το ποιον ρωτάτε, αν ρυμουλκείτε (και πόσο συχνά), την εποχή του χρόνου και ακόμη και πού οδηγείτε.
Οι σοβαρές καταστάσεις περιλαμβάνουν:
- Εάν κάνετε πολλά σύντομα ταξίδια πέντε μιλίων ή λιγότερο (σε κανονικές θερμοκρασίες)
- Εάν κάνετε πολλά σύντομα ταξίδια 10 μιλίων ή λιγότερο (σε χαμηλές θερμοκρασίες)
- Οδήγηση σε εξαιρετικά ζεστό καιρό
- Οδήγηση με χαμηλή ταχύτητα για μεγάλες αποστάσεις
- Πολλά χιλιόμετρα σε δρόμους με σκόνη, λασπώδεις, αλμυρούς, αμμώδεις ή χαλίκι
- Ρυμούλκηση τρέιλερ μεγάλων αποστάσεων
- Οδήγηση σε πίστα
Είναι καλύτερες οι συχνές αλλαγές λαδιών;
Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι οι πάροχοι υπηρεσιών (καταστήματα αλλαγής λαδιών και αντιπροσωπείες) τείνουν να προτείνουν μικρότερα διαστήματα αλλαγής (3000-5000 μίλια). Δεν θα βλάψει ποτέ τον κινητήρα σας, αλλά σημαίνει επίσης ότι θα βλέπουν εσάς και την πιστωτική σας κάρτα πιο συχνά. Ενώ το αυτοκίνητό σας βρίσκεται σε ανελκυστήρα για αλλαγή λαδιού, άλλα φθαρμένα αντικείμενα όπως τακάκια φρένων, ψυκτικό υγρό, ελαστικά και αμορτισέρ μπορούν επίσης να αξιολογηθούν και ενδεχομένως να αντικατασταθούν. Οπότε προφανώς είναι καλό για την επιχείρησή τους. (Σε παλαιότερα οχήματα που μπορούν να καίνε λάδι, θα πρέπει να ελέγχετε τη στάθμη λαδιού με μια ράβδο στάθμης στάθμης τουλάχιστον μία φορά το μήνα.) Ωστόσο, εάν δεν οδηγείτε το αυτοκίνητό σας σε δύσκολες συνθήκες —και λίγοι από εμάς το κάνουμε— μπορείτε να τηρήσετε τα συνιστώμενα διαστήματα αλλαγής λαδιών από τον κατασκευαστή (συχνά ταυτόχρονα με την αλλαγή λαδιού). Και φυσικά, αν το αυτοκίνητό σας διαθέτει οθόνη ζωής λαδιού, δώστε προσοχή σε αυτό.
Λάδια με μεγαλύτερη διάρκεια ζωής
Τι γίνεται με τη χρήση premium εκτεταμένης διάρκειας ζωής και ακριβών συνθετικών λιπαντικών για προγραμματισμένες αλλαγές 10.000 και ακόμη και 12.000 μιλίων; Σχετικά με τα συνθετικά: Σχεδόν όλα τα νεότερα οχήματα χρησιμοποιούν συνθετικό λάδι, επομένως εάν το ορίζει ο κατασκευαστής, πρέπει να το χρησιμοποιήσετε. Πολλά παλαιότερα οχήματα δεν ήταν γεμάτα με συνθετικά όταν ήταν καινούργια και εξακολουθούν να χρησιμοποιούν κανονικό λάδι με βάση το πετρέλαιο. Σε αυτή την περίπτωση, έχετε μια επιλογή.
Ορισμένα διυλιστήρια παράγουν πολύπλοκα λιπαντικά παρατεταμένης διάρκειας ζωής εγκεκριμένα από αυτοκινητοβιομηχανίες για να βοηθήσουν στην παράταση του χρόνου μεταξύ των αλλαγών. Αυτά τα λάδια έχουν ειδική χημεία ή πρόσθετα που υποστηρίζουν την ικανότητά τους να ταξιδεύουν μεγαλύτερες αποστάσεις. Είναι πιο ανθεκτικά στην υποβάθμιση των υψηλών θερμοκρασιών και διατηρούν τη βρωμιά και τα σωματίδια σε αιώρηση περισσότερο χρόνο για να πιάσει το φίλτρο λαδιού. Επίσης κοστίζουν περισσότερο από τα τυπικά λάδια. θα πρέπει να κάνετε τα μαθηματικά για να δείτε αν αξίζει το επιπλέον κόστος.
Λίγα λόγια προσοχής
Εάν λειτουργείτε σε χωματόδρομους ή σε περιβάλλοντα με σκόνη ή αλμύρα και συχνά έχετε κρύες εκκινήσεις και σύντομες διαδρομές, το εργοστασιακό φίλτρο λαδιού έχει μόνο τόση δύναμη καθαρισμού. (Γι’ αυτό οι περισσότεροι κατασκευαστές συνιστούν την αλλαγή του φίλτρου σε κάθε αλλαγή λαδιού.) Επίσης, τα λιπαντικά μεγαλύτερης εμβέλειας μπορεί να μολυνθούν λόγω της μεγάλης ποσότητας αερίων καύσης που ξεπερνούν τους φθαρμένους δακτυλίους εμβόλου σε παλαιότερα αυτοκίνητα. Σε κάποιο σημείο, το λάδι δεν προστατεύει πλέον τις συρόμενες επιφάνειες του κινητήρα όσο θα έπρεπε. Ο κινητήρας φθείρεται πιο γρήγορα όταν το λάδι είναι κατεστραμμένο ή πολύ μολυσμένο. Και τέλος, σχεδόν κανένας κατασκευαστής αυτοκινήτων δεν συνιστά να αφήνετε το λάδι στο κάρτερ για περισσότερο από ένα χρόνο, ανεξάρτητα από τα χιλιόμετρα.
Επεξεργασία λαδιού
Εάν αλλάξετε μόνοι σας το λάδι, φροντίστε να το ανακυκλώσετε σωστά. Τα περισσότερα καταστήματα ανταλλακτικών αυτοκινήτων (ελέγξτε πριν αγοράσετε) και εταιρείες αλλαγής λαδιών θα πάρουν πίσω το χρησιμοποιημένο λάδι δωρεάν. Είτε το κάνετε μόνοι σας είτε το έχετε κάνει για εσάς, η αλλαγή του λαδιού σας στα σωστά διαστήματα θα βοηθήσει τον κινητήρα σας να διαρκέσει περισσότερο και να λειτουργεί καλύτερα.
Συχνές ερωτήσεις σχετικά με την έγκαιρη αλλαγή λαδιών
Πόσο συχνά πρέπει να αλλάζει το λάδι το μήνα;
Εξαρτάται από τον κατασκευαστή. Η μέθοδος της παλιάς σχολής ήταν κάθε τρεις μήνες, αλλά με βελτιώσεις στην ποιότητα του λαδιού και στα υλικά του κινητήρα, αυτό το διάστημα μπορεί να αυξηθεί από έξι σε 12 μήνες. Το εγχειρίδιο κατόχου σας θα καθορίσει το διάστημα.
Τι θα συμβεί αν δεν αλλάξετε το λάδι σας για πολύ;
Καθώς η ποιότητα του λαδιού επιδεινώνεται, το ίδιο συμβαίνει και με τα εξαρτήματα που υποτίθεται ότι προστατεύει. Αν αλλάξετε πολύ καιρό το λάδι σας, θα φτάσετε σε σημείο χωρίς επιστροφή και ο κινητήρας του αυτοκινήτου σας θα καταλήξει με τεράστιους λογαριασμούς επισκευής ή ακόμα και πλήρη αστοχία.
Μπορώ να αλλάζω το λάδι κάθε δύο χρόνια;
Οχι. Σχεδόν κανένας κατασκευαστής αυτοκινήτων δεν συνιστά να αφήνετε το λάδι στο κάρτερ για περισσότερο από ένα χρόνο, ανεξάρτητα από τα χιλιόμετρα.
Πώς ξέρετε πότε να αλλάξετε το λάδι;
Γενικά, ακολουθήστε τα χιλιόμετρα και τα χρονικά διαστήματα που καθορίζονται από τον κατασκευαστή του οχήματός σας. Ωστόσο, αυτό μπορεί να διαφέρει ανάλογα με τη δυσκολία της οδήγησής σας. Όπως περιγράφεται παραπάνω, τα μικρότερα ταξίδια, οι χρόνοι λειτουργίας και οι σκονισμένοι δρόμοι μπορεί να προκαλέσουν ταχύτερη διάσπαση του λαδιού και να απαιτήσουν νωρίτερα αλλαγή.
Ορισμένα οχήματα διαθέτουν ενδείξεις πληροφοριών στον πίνακα οργάνων που θα διαβάζουν την υπολειπόμενη διάρκεια ζωής του λαδιού ως ποσοστό. Εάν δεν έχετε αυτήν τη δυνατότητα, ακολουθήστε το αυτοκόλλητο από το σημείο αλλαγής λαδιών ή παρακολουθήστε μόνοι σας τα χιλιόμετρα. Μην ξεχνάτε να ελέγχετε το λάδι μέσω της ράβδου μέτρησης τουλάχιστον μία φορά το μήνα.